sobota 22. prosince 2012

Naučte se... Kanzashi látkové kytičky

Kytičky mi učarovaly. Jednoduché, rychlé a efektní!!! Nabízím zatím částečný přehled technik výroby kytiček. 

Tyto návody budu stále doplňovat a aktualizovat fotografie. Aktualizace 8.3.

 Umění výroby látkových kytiček pochází z Japonska. Tam se dodnes z kousků hedvábí vyrábí nádherné ozdoby do vlasů zvané tsumami kanzashi. Poskládané květní lístky se pomocí rýžového lepidla upevňují na pevný podklad a drátek. Soustavy květin a lístků se svazují do kytic na jehle. Maikó (učí se být geishy) a geishy  si jimi zdobí své složité a poctivě natužené účesy.

Kytičky v odkazech na této stránce jsou kulturním odkazem Japonska inspirovány. Jak vypadá originální zpracování kytiček? Doporučuji prohledat YouTube a nebo toto video

Poskládané kousky látek se spojují buď jehlou a nití nebo rýžovým lepidlem. 

Vyzkoušejte výrobu rýžového lepidla! Pomalu rozvařte loupanou bílou rýži a nechte vychladnout. Přes kus punčochy nebo přes jemné sítko přeceďte. A je hotovo! Skladujte v ledničce. Lze s ním lepit látky jako hedvábí a bavlna. Dvě kytičky už jsem s rýžovým lepidlem dnes vypracovala. Kytičky jsem vyrobila s mnohem menším úsilím než s Herkulesem a nebo šitím. 

Takto vypadají moje vlastnoručně vyrobené kytičky lepené rýžovým lepidlem a poskládané originální japonskou technikou.

Jakou látku použít? Pro začátek nejlépe bavlněné plátno. Jinak se hodí vlastně jakákoli ne úplně silná látka. Ale pozor! Rýžové lepidlo lepí dobře jen přírodní vlákno. V metráži si můžete po zeptání koupit i 10cm z jakékoli látky, mám to vyzkoušené.

Návody
zde najdete videa a nebo fotonávody na tvorbu šitých i lepených kytiček. Originální lepené kytičky se sestávají z plátků skládaných pouze dvěma technikami viz video.

Výroba všech kytiček začíná vystřižením čtverce nebo kruhu z látky. Pokud máte řezací podložku a nožík, bude se vám hodit. Pro vystřihování kruhů si vezměte skleničku, fix a můžete obkreslovat. V případě čtverců si z tvrdšího papíru narýsujte přesný čtverec a pak ho můžete obkreslovat. 

Můžete si sice koupit plastové šablony na výrobu kytiček. Ovšem mám pocit, že i bez nich je bohatý výběr technik!

Kytička se zakulacenými lístky

              odkaz na návody zde a zde.



Řasená kytička (rub a líc)
             odkaz na návod zde 


 ...ze saténu...



Špičatá kytička
             odkaz na návod zde 
Ze saténu




Motýlci

Můj vlastní návrh: u prvního motýlka jsou světlé lístky vypracovány technikou špičaté kytičky, a tmavé technikou "se zakulacenými lístky".



Kytička astra
odkaz na návod zde



Skládané špičaté vícevrstvé
     návod tady a tady
Kombinované špičaté a oblé kvítky
     návod zde 
Úplně maličkaté
      návod zde
Kytka s tupými hroty

http://vimeo.com/6608216

A když zakulatíte středovou část, vznikne vám takováto kytička



Motýlek
http://www.youtube.com/watch?v=OnkbBgE3Jls

Okvětní lístky
http://www.youtube.com/watch?v=cmAHvi8lJb4

Náhled publikace o technice (anglicky)
http://www.amazon.com/Kanzashi-Bloom-Fold-Sew-Projects/dp/0823084817

11 komentářů:

  1. Ahoj Romčo, musím ti kytičky moc pochválit. Natálce se sponečka moc líbila a hned ji využila.Jo a děkuje za krásné dárečky.

    OdpovědětVymazat
  2. Jé, těch je... a samé krásné:-))
    Ajka

    OdpovědětVymazat
  3. Taky mám tvé kytičky v záložkách, jsou moooc krásné...Pavlína

    OdpovědětVymazat
  4. Moc pěkné. S těma kytičkama se dá náramně vyblbnout. Přihlásila jsem se do kurzu www.kanzashi.cz ale ty zahraniční videa se dají taky i bez angličtiny zvládnout. Děkuji za odkazy a pěkné léto! :-)))

    OdpovědětVymazat
  5. Jsem moc moc ráda, že se líbí! Určitě sem pověste obrázek, ať se taky pokochám. Na kytičkách poslední dobou taky ujíždím :-)

    OdpovědětVymazat
  6. To je krásné, to bych mohla vyzkoušet. :)

    OdpovědětVymazat
  7. Dělám také kanzhashi, jen lepím tavnou pistolí. Šité jen některé druhy. Ale dneska jsem narazila na video japonské a tam mne dostalo to jak mají pěkně připraveno naskládáno v lepidle a jen berou a lepí takže bych to chtěla vyzkoušet taky. Mimochodem musím pochválit dobře napsaný článek. Pokud se cheš podívat co dělám já tak na mém blogu mám rubriku Inspirace povšechné a tam mám svoje výrobky za poslední rok a půl. Je to hodně návykové tohle tvoření to přiznávám :)

    OdpovědětVymazat
  8. Vše je pěkné a jednoduché,dělám i složitější věci jen se to nebát,chtěla bych si udělat to lepidlo tak mi držte palce,doufám že se to povede

    OdpovědětVymazat
  9. To je nádhera :-) . Jaro tak můžete mít klidně v zimě :-) . Květiny jsou krásné a veselé. Jaro je stejně nejkrásnější :-) . Já jsem letos na jaře poprvé využila službu rozvoz květin a nechala jsem si doručit tulipány, takže jsem je měla tak o měsíc dřív, než mi vyrostly na zahrádce :-) .

    OdpovědětVymazat