středa 25. ledna 2012

Moje nástroje na spřádání

Kolovrátek (Spinning wheel)

Představuji vám mého souputníka, kolovrátek. Koupila jsem si ho na vysoké škole, myslím za bakalářské státnice? Už nevím.


Vyrobil ho p. Zbránek z Valašského Meziříčí. Použil na něj šest druhů dřevin. Hned si mě z poznávání dřeva vyzkoušel.
Kolovrátky se vyrábějí a dovážejí až třeba z Nového Zélandu. Jenže já jsem vždycky chtěla spřádat českou vlnu na českém kolovrátku. 


Spřádám na něm ovčí vlnu, mohérovou kozu, len a úplně nejnověji i chlupy z kolie!


Here is my spinning wheel, which has a typical design of Wallachian region. I prefer this one to australian and other brands, because I want to do things in local way. And I spinn sheep wool, but recently I have tried to spin dogs hair!




Vřetánko (Spindle)







V dobách bez kolovrátku (hrůza :-)) se spřádalo na vřetánku. Tlustší části, tzv. závaží, se vyráběly z kamene, kostí, hlíny...
Ten se světlejším závažím mi vyrobil jeden šikovný chuap (chlap) z Lanžhota.


Before spinning wheel, all sheep wool was spinned on this spindle. We can find spindles made by the combinations of wood and stone, bone or the other materials in ancient times.

2 komentáře:

  1. Kolovrátek jsme spolu už probraly. Na první pohled vypadá, jako historický kousek, vypůjčený z muzea. Je moc dobře, že existují ještě lidé, kteří dovedou takovou krásu dnes vyrobit.

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý den, nemůžete mi poskytnout kontakt na výrobce kolovrátku? Již nějakou dobu jej scháním a krom zahraničních za cenu cca 10.000,- nemůžu v česku nic sehnat
    děkuji
    Urbánková
    peliskybrno@seznam.cz

    OdpovědětVymazat