úterý 24. ledna 2012

Motovidlo

Jsem to ale motovidlo... (angl. niddy-noddy)

Tímto nástrojem vyrábíme přadýnka. Snáze se vlna pere a barví, než v klubíčku.


Výroba je jednoduchá: kupte si tyčku o průměru asi 1,5 cm a prkýnko o šíři 1,5 cm v železářství. Uřízněte si dva stejně dlouhé asi 20 cm prkýnka, tyčku zkraťte na 60 cm (na velké náviny příze) a nebo na 35 cm (na malá klubíčka). Okraje prkýnek zabruste smirkovým papírem, aby se vlna nezachytávala. Na konce tyčky přibijte prkýnka v polovině jedním hřebíčkem a máte motovidlo! Mám obě varianty, hodí se.




Jak ho používat? Princip je velmi podobný kroucené šňůrce. Jeden konec příze volným očkem přivázeme k jednomu konci a začneme navíjet, viz video

http://www.joyofhandspinning.com/yarn-niddyNoddy.shtml

Výsledek může vypadat takto:


Až nám dojde příze, koneček ovážeme kolem navinuté příze a uzlíčkem zajistíme. Opatrně sundáme přízi z motovidla. K barvení je třeba nitěmi svázat přízi k sobě, aby se nám příze nezamotala do sebe.
Dovnitř sundané smyčky dáme palce a začneme jednou rukou zkrucovat. Až se příze začne sama v polovině zakrucovat do sebe, palce vytáhneme a právě v té polovině pomůžeme přadýnku se zkoutit do sebe. Nakonec provlečeme jeden konec přadýnka do druhého, aby se nám nerozpletlo.


6 komentářů:

  1. Romi vidím, že ti přibyl další článek....Už víme,co jeto motovidlo...
    Něco máš u mne na blogu.

    OdpovědětVymazat
  2. Romanko, to jsem se zase, díky tobě, opět dozvěděla zajímavé věci.

    OdpovědětVymazat
  3. Super, jednak jsem chytřejší, už vím co je motovidlo, ale hlavně konečně nebudu muset pracně motat přízi na obrácené židli :-)))

    OdpovědětVymazat
  4. Motovidlo je hodně pohodlnné a na barvení nebo praní upředené vlněné příze přímo ideální. Jsem ráda, že se popis hodí. Výroba je velmi snadná, viděla jsem ho na internetu i z plastových trubek :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Při praní a barvení je potřeba namotanou přízi už na motovidle na několika místech převázat, aby se vlna nezkroutila do sebe a nevytvořila "chuchel".

    OdpovědětVymazat
  6. presne tohle jsem hledala dekuji velmi uzitecne

    OdpovědětVymazat